19 Januari 2009

Seputar Tentang Hadis

Assalamualaikum,
Terima kasih kepada teman2 yang sudi menjenguk ke blog ini. lama benar saya tidak meng'update' entry2 untuk blog ini. asalnya blog ini sekadar mengumpulkan entry2 dari mereka2 yang sudi berkongsi ilmu dengan masyarakat. mungkin ada sebahagian entry sebelum ini agak berat untuk mereka yang baru ingin mendalami ilmu agama. di sini saya bawakan 1 entry yang saya kira menarik untuk dikongsi bersama. entry ini hasil tulisan seorang sahabat.selamat belajar!

Sumber:http://blueincisivus.wordpress.com/


“HADITS ni hadits dha’if ke mutawatir?”


Terdiam seribu bahasa mendengarkan pertanyaan seperti ini dilontarkan.. Hadits dha’if ke hadits mutawatir? Kenapa pula kedua-dua istilah ini digandingkan bersama, seakan-akan kedua-duanya berada dalam satu kategori yang sama? Pertanyaan yang cukup aneh, tetapi cukup untuk menyedarkan saya mengenai realiti umat Islam hari ini.. Ternyata masih ramai umat Islam hari ini yang belum terbiasa dengan istilah-istilah seperti ini..


Saya juga begitu, suatu ketika dahulu.. Tetapi alhamdulillah, Allah telah memudahkan jalan bagi saya untuk mengenal istilah-istilah ini.. Walau pun masih banyak yang tidak saya ketahui mengenai ilmu hadits, namun pengetahuan yang saya peroleh sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini sedikit sebanyak membantu saya untuk memahami perbahasan mengenai hadits.. Saya rasa mungkin ada baiknya sekiranya saya menjelaskan beberapa perkara mengenai pertanyaan di atas, yang ditanyakan oleh salah seorang teman..


Pertama, saya ingin menjelaskan mengenai kategori-kategori hadits.. Ada pun kedua-dua istilah di atas (iaitu hadits dha’if dan hadits mutawatir) sebenarnya tidak berada dalam satu kategori yang sama.. Di bawah saya bawakan satu contoh.. Sekiranya dikumpulkan semua pelajar lelaki di dalam sebuah kelas, kita boleh mengelompokkan mereka dalam beberapa kategori.. Kategori pertama adalah berdasarkan negeri asal pelajar-pelajar tersebut: Kelantan, Selangor, Kedah, Perak, Terengganu, Perlis, Sarawak, dll.. Kategori kedua pula berdasarkan bulan mereka dilahirkan: Muharram, Rajab, Ramadhan, Syawal, dll.. Kategori ketiga pula berdasarkan makanan kegemaran mereka: nasi kerabu, nasi uduk (BM: nasi lemak), bubur ayam, ketoprak, pempek, bakso, dll..


Hadits juga dikelaskan menurut kategori-kategori tertentu.. Misalnya, “berdasarkan ramai atau tidaknya perawi yang meriwayatkan hadits tersebut”.. Dalam kategori ini, kita akan mengenal istilah [A.1] “hadits mutawatir” atau [A.2] “hadits ahad”..


[A.1] “Hadits mutawatir” ialah hadits yang diriwayatkan oleh sejumlah perawi yang ramai, dan diriwayatkan pula oleh generasi selepasnya dalam jumlah yang ramai, yang menurut kebiasaannya mustahil mereka akan berkumpul dan bersepakat untuk berdusta.. Sesetengah ulama’ menetapkan jumlah tersebut seramai 20 orang dan sebahagian yang lainnya menetapkan seramai 40 orang..


[A.2] Ada pun “hadits ahad” ialah hadits yang tidak memenuhi syarat-syarat hadits mutawatir atau tidak memenuhi sebahagian daripada syarat-syarat tersebut.. Hadits ahad dibahagi pula kepada [A.2.1] “hadits gharib”, [A.2.2] “hadits aziz”, dan [A.2.3] “hadits masyhur”..


Saya kira tidak perlu untuk dijelaskan dengan lebih mendalam mengenai pembahagian hadits ahad, kerana tujuan saya menulis kali ini hanyalah untuk menyentuh beberapa persoalan yang saya anggap agak penting.. Kita teruskan dengan kategori yang kedua, iaitu “berdasarkan diterima atau ditolaknya sesuatu hadits”..


Berdasarkan kategori ini, kita akan mengenal pula beberapa istilah, antaranya: [B.1] “hadits maqbul (maqbul bererti yang diterima)” dan [B.2] “hadits mardud (mardud bererti ditolak)”..


[B.1] “Hadits maqbul (diterima)” bermaksud hadits yang diterima untuk menetapkan hukum.. “Hadits maqbul” dibahagi kepada dua: [B.1.1] “hadits shahih” dan [B.1.2] “hadits hasan”..


[B.1.1] “Hadits shahih” ialah hadits yang diyakini bahawa ia benar-benar berasal dari Nabi S.A.W mengikut kajian dan penelitian para ulama’ hadits..


[B.1.2] “Hadits hasan” pula ialah hadits yang diyakini bahawa ia berasal dari Nabi S.A.W tetapi kedudukannya tidak setinggi hadits shahih.. Perbezaan antara hadits shahih dan hadits hasan adalah pada kekuatan hafalan perawi..


[B.2] Ada pun “hadits mardud (ditolak)” bererti hadits yang ditolak untuk dijadikan dasar penetapan hukum.. Hadits mardud terdiri daripada “hadits dha’if”..


“Hadits dha’if” bererti hadits yang tidak memenuhi syarat-syarat hadits shahih lalu menjadikannya tidak dapat dipastikan sama ada hadits ini benar-benar berasal dari Nabi S.A.W atau pun tidak.. Oleh itu, hadits dha’if tidak boleh dijadikan sumber dalam penentuan aqidah mahu pun ibadah.. Hadits dha’if bertingkat-tingkat kedudukannya berdasarkan lemahnya para perawi.. Antara tingkatannya adalah dha’if, dha’if jiddan (dha’if jiddan bererti sangat dha’if, dan kedudukannya adalah lebih rendah daripada hadits dha’if), dan seburuk-buruk tingkatan adalah maudhu’ (palsu)..


“Hadits maudhu’ (palsu)” ialah hadits yang telah dibuktikan tidak berasal dari Nabi S.A.W, tetapi disandarkan pada baginda S.A.W.. Perbahasan mengenai hadits palsu cukup luas, sehinggakan terdapat sebahagian ulama’ yang menjadikan hadits maudhu’ sebagai satu kategori baru dengan membahagikan hadits menjadi empat: [i] shahih, [ii] hasan, [iii] dha’if, dan [iv] maudhu’ (menurut pembahagian ini, hadits maudhu’ tidak diletakkan di bawah kategori hadits dha’if, tetapi dijadikan satu kategori yang lain)..


Saya rasa cukup sampai di sini dulu entry saya untuk kali ini.. Semoga entry ini dapat memberikan gambaran mengenai istilah-istilah hadits yang biasa berlegar di sekitar kita.. Saya memohon maaf atas kekurangan, dan saya memohon anda untuk memaklumkan kepada saya sekiranya terdapat sebarang kesalahan dalam mana-mana entry saya yang ini.. Terima kasih saya ucapkan atas waktu yang anda luangkan untuk membaca entry ini.. Wallahu a’lam..

Tiada ulasan: