26 Februari 2009

Bila Akal Tidak Dipandu Dengan Wahyu.....

Assalamualaikum,

Saya terpanggil untuk berkongsi dengan teman2 semua tentang perlunya akal kita yang dikurniakan Allah s.w.t dipandu oleh wahyu Allah s.w.t iaitu Al-Quran & As-Sunnah. Antara perkara yang menarik perhatian saya ialah program Musawwah anjuran Sister In Islam(SIS). Program ini dikatakan bertujuan untuk berbincang tentang perlunya kesamarataan antara lelaki & wanita. Persoalannya perlukah kesamarataan tersebut sedangkan lelaki & wanita itu dicipta dengan sifat yang berbeza?

Wanita terkenal dengan sifat lembutnya manakala lelaki dengan kemampuan membuat penilaian secara logis. Jadi, ternyata wanita itu tidak akan sama dengan lelaki. Lelaki sebagai pemimpin perlu membimbing wanita menjadi wanita yang taat pada perintah Allah s.w.t. Wanita pula berfungsi untuk membantu lelaki terutama dalam perkara seperti mendidik anak. Wanita mempunyai naluri seorang ibu yang mampu memahami anak2 mereka. Lelaki pula lebih kepada hal2 menguruskan makan,minum & pendidikan anak2. Kesimpulannya, lelaki & wanita saling memerlukan dan kerana itulah dianjurkan perkahwinan bagi menghalalkan perhubungan antara seorang lelaki & wanita.

Di Barat, mereka menilai dengan akal semata2. Hubungan seks sebelum berkahwin dianggap sebagai hak kebebasan. Wanita2 Barat sudah hilang malu sehingga sanggup menjual tubuh di internet. Apakah bezanya manusia & binatang kalau sanggup tidak berpakaian seperti binatang? Binatang tidak mempunyai akal, jadi tidak hairanlah mereka tidak berpakaian sedangkan manusia dikurniakan akal yang kadang2 perlu dipandu dengan wahyu kerana akal tidak mampu menilai semua perkara.

Hal2 berkaitan pengabdian diri kepada Allah s.w.t memerlukan petunjuk dari Al-Quran & Hadis kerana hanya Allah s.w.t yang mengetahui apa yang diinginkanNya dari hamba2Nya. Janganlah kita sekadar memberi alasan sesuatu perkara itu baik untuk menghalalkan sesuatu ibadah yang tidak ada dalilnya dalam agama. Setiap perkara buruk mendapat dosa tetapi tidak bermakna setiap perkara baik mendapat pahala. Allah s.w.t mengurniakan pahala kepada hamba2Nya yang taat pada perintahNya & meninggalkan segala laranganNya. Sekiranya perkara itu tidak diperintah oleh Allah s.w.t atau merupakan larangan Allah s.w.t, adakah kita akan mendapat pahala bila kita mengerjakannya? Melakukan perkara2 syirik & khurafat serta ibadah yang tidak pernah diajar oleh Nabi s.a.w merupakan perkara2 yang telah merosakkan agama Islam yang suci ini. Islam adalah agama wahyu bukan agama yang boleh direka sesuka hati. Marilah kita kembali kepada agama yang bersandarkan dalil dari Al-Quran & As-Sunnah. Wallahu’alam.


Tiada ulasan: